Froombosch toont karakter tegen Harkstede en pakt punt

21 februari 2017 16:30

Froombosch moest zondag aantreden tegen Harkstede. Van te voren al een zwaar beladen wedstrijd, omdat het om een echte streekderby ging. Hier was ook het nodige publiek op af gekomen, wat een bijzondere sfeer langs de lijn gaf.

Harkstede staat 2e op de ranglijst en moest vandaag winnen van Froombosch. Dit gaf de wedstrijd extra lading. De druk stond er dan ook vol op bij Harkstede.

Even na 14:00 uur geeft de scheidsrechter het start signaal van de wedstrijd en wordt Froombosch direct naar achteren gedrukt. Harkstede halt de achterlijn en geeft een strakke voorzet voor het doel van Froombosch. De bal komt gaat via Derk Hofman maar net naast het doel van Froombosch. Harkstede zet gelijk de toon voor de wedstrijd zoals zij deze willen spelen. In het eerste kwartier probeert Harkstede het nog een paar keer, maar Arne Dijkhuis weet zijn doel goed schoon te houden. Het lukt Froombosch echter niet om aanvallend een vuist te maken in het 1e half uur. Harkstede is de aanvallende partij en druk zoekende naar de openingsgoal. Ondanks dat de verdediging van Froombosch regelmatig in ondertal is omdat er niet vooruit wordt verdedigd, lukt het Harkstede niet om het net te vinden. Sterker nog, Froombosch komt een paar keer gevaarlijk door via de linker kant. Met name Bjorn Hoogendoorn komt era ls linksback regelmatig overheen en kan zo proberen de spitsen van Froombosch in stelling te brengen. Harkstede heeft het zwaar in het laatste kwartier van de 1e helft. In de 34e minuut wordt Vincent Zweep door Robert paarhuis in stelling gebracht. Er komt een harde voorzet/schot op het doel van Harkstede, wat veel geluk heeft dat Ali Mugtar Jr. de bal net niet kan raken. De 1-0 hing op dat moment in de lucht, wat nog steeds wel een beetje tegen de verhouding in was geweest. Harkstede was de beter voetballende ploeg, maar Froombosch zet daar een enorme vechtlust tegenover. Even later probeert Froombosch het opnieuw via Ali Mugtar Jr, maar deze wordt met een harde tackle onderuit gehaald. De scheidsrechter bestraft Harkstede met een gele kaart. De vrije trap levert helaas niets op. Met een 0-0 stand gaan beide teams de rust in. Het publiek heeft een aantrekkelijke 1e helft gezien met kansen aan beide kanten.

In de 2e helft begint Harkstede weer scherp en goed aan de wedstrijd. Ze komen een aantal keren behoorlijk gevaarlijk in de 16 meter en met het nodige geluk blijft Froombosch overeind. Tobias Hooghiem werkt nog een bal uit het doel en laat daarmee de onverzettelijkheid van Froombosch zien. Coach Johan Postma vindt het tijd om te wisselen en brengt eerst Lukas Aalfs voor Robert Paarhuis. Hierdoor verhuist Vincent Zweep naar de spits en komt Lukas op de rechtshalf positie te staan. Toch lukt het Harkstede om kort hierna het net te vinden en de 0-1 te laten aantekenen. Coach Johan Postma wisselt opnieuw door Tim Schreijer op de rechts voor positie te zetten. Harkstede zal proberen de 0-2 te scoren en zodoende de wedstrijd te beslissen. Coach Johan Postma gokt op de snelheid vanTim Schreijer en Vincent Zweep . Op zich een prima strategie, maar de juiste aanvoer naar voren komt niet tot stand. Harkstede komt niet voor het mooie voetbal naar Froombosch en rost alle ballen ver over de lijnen. Froombosch wordt sterker en krijgt een aantal hoekschoppen. Helaas voor Froombosch leveren deze geen goal op. Wel blijft Froombosch goed overeind. Kevin Huizinga, Martin Schreijer, Tobias Hooghiem en Chiel Mulder moeten bijna een marathon lopen om alle aanvallende impulsen van Harkstede te neutraliseren. Op karakter blijft het 0-1. Dan breken de laatste 10 minuten van de wedstrijd aan. Bjorn Hoogendoorn komt nog 1 keer opzetten vanaf de linkerkant en wordt in een vrije positie gezet door Chiel Mulder aan de linkerkant van de 16 meter. Met een geweldig schot beloont Bjorn het team en al de aanwezige Froombosch supporters. 1-1. Nu moet Froombosch dit resultaat zien vast te houden tot het einde. Dat valt zeker niet mee, omdat ze eigenijk verder moeten met 10 man. Dubbele kramp maakt zich meester van Vincent Zweep. Hij kan eigenlijk niet verder, maar er zijn voor coach Johan Postma helaas geen wissels meer aanwezig in de dug-out. De onverzettelijkheid van Froombosch wordt uiteindelijk uitgedrukt in het feit dat Derk Hofman aan de noodrem trekt bij Harkstede als het echt moet, en dat Vincent Zweep toch weer het veld in gaat, ondanks dat het lopen niet meer ging. Het hele team zet nogmaals alle schouders er onder en trekt de 1-1 over de streep. Froombosch stunt door een zwaar bevochten gelijkspel uit het vuur te slepen tegen Harkstede. Voor het publiek was het een mooie wedstrijd om te zien, zeker voor de Froombosch aanhangers. Er stond weer een team waar de club trots op zal zijn en waar ze mee de toekomst in kan.